تهران فایل

  • ۰
  • ۰
مقاله

لینک *پایین مطلب*



فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)



تعداد صفحه:43

فهرست و توضیحات:

مقدمه

تجزیه و تحلیل

روش تحقیق

سابقه تحقیق

اصطلاحات و مفاهیم

فلسفه معرفت دینی

چکیده:

« فلسفه معرفت دینی

مفاهیم کلیدی:

فلسفة معرفت دینی و فلسفه&zwnj های مضاف

« در یونان، عناصر دین خصوصیات فلسفی پیدا کردند. در هند فلسفه خود، مبدل به دین شد. اپانیشادها هم متون دینی است و هم کهن&zwnj ترین تأملات فلسفی هندی. به تعبیری، فلسفه صرفاً مجموعه&zwnj ای از مباحث نظری برای ارضای حسن کنجکاوی بشر نیست؛ بلکه تلاشی فکری است که در مسیر نجات و رستگاری انسان به کار می&zwnj آید.[1]»

بنابراین، نتیجه آنکه برخی از ادیان خود، نوعی مکتب فلسفی هستند. ممکن است مطرح شود که این قالب&zwnj های گوناگون فلسفه همگی امور عارضی هستند که اگر این امور عارضی حذف شوند و قدر جامعی را بخواهیم برای آن در نظر بگریم، معنای اصیل و مجردی از فلسفه بدست می&zwnj آید که می&zwnj توان آن را چنین توصیف کرد:

« تفکری مستند است که به انتقاد از خود می&zwnj پردازد و به ادلة عقلی در توجیه خود می&zwnj کوشد» .

  1. « دین» : برای دین در لغت معنای گوناگون و متنوعی ذکر شده است؛ از جمله: اطاعت، جزاء، پاداش، تسلیم، آئین و شریعت و ... [2]. برای مفهوم اصطلاحی دین به علت تنوع تعاریف همچو تعریف فلسفه در آن مناقشاتی وجود دارد، زیرا این تعریف&zwnj ها معمولاً با یکدیگر تفاوت&zwnj های بنیادین دارد. برخی آن را چنان گسترده&zwnj اند که هر نوعی آئین بشری را شامل می&zwnj شود، آئین&zwnj هایی که حتی در آن اعتقاد به خدا و مبداء متعال وجود ندارد و یا آئین&zwnj هایی که بر ماده انگاری مبتنی&zwnj اند. چنانکه پترسون دین را این گونه تعریف کرده است:

دین متشکل از مجموعه&zwnj ای از اعتقادات، اعمال و احساسات (فردی و اجتماعی) است که حول مفهوم غایی سامان یافته است.[3]

برخی از دیگر علما، دین را جامعی برای دین حق و باطل دانسته&zwnj اند و در تعریف معنای اصطلاحی آن چنین گویند:


دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-105995-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c/
  • ۹۵/۰۶/۲۹
  • jooad jooli

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی